TuneList - Make your site Live

Thursday, May 23, 2013

How to make a simplest doughnut

Assalamualaikum dear bloggers,

Donut ni bukanlah resipi kedua yang aku dah buat. Tapi sebab baru je cuba petang tadi, and hasilnya pulak, bolehlaa ade jugaklah rasa donut tu. Soo, aku rasa aku nak share dengan korang resipi dia. Taklah serumit resipi lain kat Internet tu, aku ambik resipi mak aku and aku edit sikit.

Resipi Donut Simple

Bahan-bahan :
1 1/2 cawan tepung gandum biasa
1 1/2 sudu biasa buttercup
1/2 sudu biasa gula biasa
1 biji telur ayam
2/4 dari 11gram yis mauripan (paket kecil)

Cara-cara

  1. Tuangkan yis kedalam bekas kecil. Campurkan dengan sedikit air suam. (kalau air suam tu agak-agak terlebih panas, campur dengan air paip atau air kosong sikit). Letakkan gula kedalam adunan yis. Kacau 2-3 minit dan biarkan kembang.
  2. Campurkan tepung yang dah diayak, buttercup dan telur. Kacau guna senduk. Bila yis dah kembang, masukkan yis tu kedalam adunan tepung tadi. Kacau sampai hilang air yis tu.
  3. Uli guna tangan. Kalau boleh jangan tinggal sikit pon tepung dalam bekas adunan tu. Tutup dengan plastik pembalut makanan atau kain basah. Biarkan kembang dalam 10minit camtu.
  4. Bila adunan dah kembang, uli lagi sekali. Kali ni uli bulat-bulat kecil. Biarkan kembang dalam 3-4minit camtu.
  5. Dah betul-betul kembang, uli ikut bentuk donut yang korang suka. Donut bulat ke donut gulung ke. Tapi kalau nak buat donut gulung, pastikan hujung simpulan tu, korang simpul betul-betul. Sebab kalau longgar, nanti time masak tak jadi gulungan tu sebab kan ade telur dalam adunan tu, jadi adunan akan mengembang. 
  6. Panaskan kuali dan masak donut tu. Haa, jangan lupa perhati api dapur sebab sekejap je goreng sebenarnya.
  7. Dah siap masak, kalau korang nak salut dengan gula, salut dengan gula, kalau nak salut dengan coklat, cairkan coklat masakan and celup and makannn! :)

 Ini contoh donut gulung

And ini contoh donut biasa

Gambar donut tu, kedua-dua aku ambik dari Internet. Harap maklum yaa. Hmmph. Untuk pengetahuan, adunan kat atas ni kira separuh je adunan dari resepi donut biasa sebab aku first time buat. Mak selalu cakap, kalau masak desserts jenis macam ni, buatlah separuh adunan aje. Sebab kalau tak jadi, tak membazir sangat and tak terpaksa sangat nak abeskan makanan. And kalau jadi, boleh try lagi. Hikhik. Selamat mencuba ;)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts