TuneList - Make your site Live

Thursday, May 23, 2013

How to bake a yummylicious Cupcakes

Assalamualaikum dear bloggers,

The very very first recipe yang aku nak share dengan korang adalah how to bake a very simple yet yummylicious cupcakes. Disebabkan cupcakes menjadi trend zaman kini (kot) and aku pon memang suka makan desserts ala-ala yummylicious gitu, soo, aku dengan bersemangatnyaa google resipi cupcakes. And to be exact, bersepah resipi cupcakes kat internet. Dalam english pon iya, and dalam bm pon iya. Aku nak kata terror terry masak tu takdelah. Tapi kalau dapat resipi and tetibe pulak datang angin rajin tu, haa, memang kelentung kelentang laa dapur tuu. And aku kalau dah dapat resipi, aku akan banding-bandingkan dulu, try yang mana paling best and ubah ikut gaya aku sendiri. At the end, jadilah resipi aku sendiri. Hikhik.

Okaay, berbalik pada recipe cupcakes tu tadi. Sebenarnya, orang selalu pikir, makanan yang selalunya sedap tu sangat susah nak dibuat. Meh sini aku bagitau. Semua yang kita tengok, waaaa, ni mesti susah nak buat ni, sebenarnyaa, kalau kita betul-betul cuba, InsyaAllah senang laa nak buat. And untuk confirmation, aku dah cuba resipi ni banyak kali. And setiap kali, Alhamdulillah menjadi. So, lets try it ;)

Resipi Vanilla Cupcakes (boleh sampai 50 serving)

Bahan-bahan :
2 cawan tepung kek blue key
1 1/2 cawan tepung gandum biasa
1 buku buttercup / 1 1/2 cawan marjerin
1 1/4 gula biasa
6 biji telur ayam
1 cawan besar susu segar goodday
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh serbuk penaik (kalau nak letak, kalau tanak tak perlu, sebab tepung kek tu self-rising)
2 sudu besar serbuk koko van houten (boleh je taruk seberapa banyak yang korang nak, lagi banyak kita letak lagi rasa chocholate tau) - ini kalau nak buat chocholate cupcakes

Cara-cara :

  1. Masukkan buttercup tadi dengan gula. Putar dengan mixer sampai sebati.
  2. Bersama adunan tadi, masukkan pula telur ayam satu persatu dan putar.
  3. Campuran tepung yang telah diayak tadi dimasukkan ke dalam adunan sedikit demi sedikit. (Kalau tepung kek takde, boleh je semuanya guna tepung gandum biasa, sukatannya 3 1/2 cawan)
  4. Kemudian masukkan susu. Time nak masukkan ni pon, kene sedikit demi sedikit sebab takut nanti terlebih cair. (Boleh je guna susu sejat cair Ideal tu, tapi kalau nak lebih fluffy and melekat dalam mulut time kek dah masak, guna susu segar)
  5. Bila adunan dah semua sebati, time tu memang adunan pon InsyaAllah lembut menjadi aje, masukkan esen vanilla. Putar dengan mixer and taraaa, dah siap dahh adunan. (Kalau nak buat perisa coklat pon sama je. Just letak serbuk koko tu ikut berapa banyak yang korang nak, then kat adunan tu, kalau nak buat chocholate cupcakes takyah letak esen vanilla, kalau nak rasa lebih chocholate, try letak esen chocholate.)
  6. In case kalau-kalau nak try buat chocholate vanilla cupcakes ala-ala marble cupcakes. Boleh campur dua-dua adunan, letak sebelah menyebelah, then lorekkan/ putar perlahan dengan lidi cucuk sate atau garfu.
  7. Panaskan oven dalam 5-6 minit camtu.
  8. Masukkan adunan ke dalam bekas cupcakes atau muffin. Jangan penuh sangat isi sebab nanti time bakar, adunan mengembang, so takut nanti melimpah.
  9. Dah siap masukkan adunan dalam bekas tuu, masukkan ke dalam oven. Set suhu oven dalam 180o and bakar selama 20-30 minit camtu. Kene sentiasa tengok adunan dalam oven tu laa sebab setiap oven berbeza kan. 
  10. Bila dah siap semuanya, dah boleh makan camtu je. Kalau rajin sikit, boleh letak frosting. Frosting ni sebenarnya senang nak buat, tapi ikut selera orang laa. Sebab lain orang, lain caranya.
Ni gambar contoh ambik dari Internet aje. Kalau sempat nanti aku share gambar cupcakes yang aku buat. Suppose to kalau dah siap semuanya, siap letak frosting sekali, memang luarannya hampir sama macam yang kat atas :)

Selamat mencuba ;)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts