TuneList - Make your site Live

Thursday, May 9, 2013

Result dan Perubahan

Assalamualaikum dear bloggers.

Harini hari aku dapat result untuk semester yang keempat. Result camne? Alhamdulillah. Walaupun bukan flying colours tapi still dapat buat aku sambung semester seterusnya. Abah dan mak pon terima result aku. Alhamdulillah. Even orang belum lagi dapat result flying colour yang mampu buat mak abah rasa teramat gembira. Orang janji. Satu masa nanti, InsyaAllah, muka orang yang mak ngan abah tengok amik hadiah kat atas pentas tu. Macam mana pon, memang aku sangat speechless tengok result tadi. Syukur Ya Allah. Banyak banyak terima kasih :')


Guess what. Jeng jeng.. Aku dah nak masuk final year dah. Yelaa. Next sem kan dah sem 5. Rasa macam cepat sangat masa berlalu. Sekejap je tengok tengok dah nak abes diploma dah. Tengok tengok dah grade. Pastu sambung degree. InsyaAllah :)

And harini jugak aku belajar something. Apa yang terucap kat mulut kadang kadang memang susah nak diaplikasikan dalam perbuatan. Contoh laa kan, orang tu cakap dia nak berubah. Mula mula memang nampak perubahannya. Tapi lama lama, perubahannya tak kekal. Tak istiqamah. Satu perkara yang aku nak cakap. Kalau nak berubah ni sangat susah. Apatah lagi nak berubah ke arah kebaikan. Kalau kita tak hari hari usaha kuatkan diri dengan iman, memang susah nak kekalkan perubahan tu. Godaan syaitan sangat kuat terhadap golongan golongan macam ni. Jadinya. Yang aku paham, kalaulaa kita cuba nak buat perubahan, mungkin akan ada satu masa rasa macam diri kita ni tak sekuat mana. Rasa macam nak give up gitu. Tapi yang aku tau, hanya ada satu perkara yang patut kita buat time tu. Back to Allah. Turn to Allah. Hanya Allah saja tempat kita mengadu dan mengabdikan diri. Kalau rasa susah hati sebab hati dah start berbolak balik nak  jadi macam dulu, Back to Allah. Always back to Allah wahai sahabat. Sebab hanya Allah yang berkuasa menentukan segalanya. Hanya Allah yang mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Dan, untuk kembali pada Allah. Kita kene sentiasa dekatkan diri denganNya. Macam mana? Solat di awal waktu, sentiasa bertadarus Al-Quran. Walau macam mana sibuk pon, jangan sekali-kali tinggal solat, dan jangan sekali-kali tinggalkan Quran. That also a reminder to myself. Sebab aku pernah terbaca, selangkah kita tinggalkan Al-Quran, sepuluh langkah kita akan ditinggalkan oleh Al-Quran. Dan sungguh rugi laa orang yang mensia-siakan hidupnya dengan meninggalkan amalan yang diperintah oleh Allah.


Abah selalu cakap, untuk berjaya ni, banyak caranya. Dan cara yang paling mudah ialah selain daripada usaha sungguh-sungguh, sentiasalah berusaha gembirakan mak abah. Sentiasa berdoa pada Allah. Sentiasa berusaha memohon keredhaan Allah dan ibu bapa. Sebab dalam banyak-banyak perkara yang ada dalam dunia ini, itulah keutamaannya. Keredhaan. Keberkatan. Doa. Usaha. Tawakal. Macam itu jugaklaa time kita berusaha nak membuat perubahan diri. Kalau kita nak jadi yang lebih baik daripada semalam. Perkara-perkara yang lagha kena kita tinggalkan. Perkara-perkara yang melalaikan kene kita tinggalkan. Memang tak salah kita buat semua tu. Tapi kalau iman kita still tak kuat. Dan kalau kita buat semua tu boleh buat kita jadi macam dulu balik. Tinggalkan. Tinggalkan. Dan tinggalkan. InsyaAllah, akan dipermudahkan usaha kita. Dan akan dipermudahkan istiqamah perubahan kita. InsyaAllah. Sekian.  


No comments:

Post a Comment

Popular Posts